اینوتکس ۲۰۱۹ به پایان رسید و فبلب ایران پس از ۴ روز پرکار، با انرژی و انگیزهی بیشتری از نمایشگاه بازگشت. ما در دومین تجربهی حضورمان در اینوتکس، در بخش تجربهی فناوری که با کارپردازی و دعوت خانه نوآوری از چند شرکت فناور برگزار شده بود، تلاش کردیم که بازدیدکنندگان و مردم عادی را با تکنولوژیهای ساخت دیجیتال و مفهوم فبلبها آشنا کنیم. به نظر میآمد که بخش تجربهی فناوری و به خصوص بخش مربوط به فبلب ایران یکی از پربازدیدترین و شلوغترین بخشهای نمایشگاه بود. بازدیدکنندههای اینوتکس غالباً هنگام عبور از کنار میزهای فبلب ناخودآگاه میایستادند و محصولات و ماشینهای موجود روی پیشخوان نظرشان را جلب میکرد. به نظر میرسید که در میان تعداد زیادی استارتآپ و شرکتهای نرمافزاری و مبتنی بر آیتی، محصولات و خدمات فبلب که از جنس هنرهای تجسمی بودند برای مردم جذابیت مضاعف داشت. حتی تعداد زیادی از دوستان به ما گفتند که تنها برای بازدید و ارتباط گرفتن با فبلب از شهرهای مختلف به نمایشگاه آمدهاند و این مسئله هم باعث خوشحالی ما و هم باعث شرمندگیمان بود!
ما در این نمایشگاه تلاش داشتیم که دو شیوهی شاخص ساخت دیجیتال یعنی ساخت افزایشی و کاهشی را توأماً به بازدیدکنندهها معرفی کنیم و به هم دلیل، محصولات ساخته شده از هر دو نوع تکنیک ساخت را در نمایشگاه ارائه دادیم. این محصولات متعلق به چند استارتآپی بود که در یکی دو سال گذشته فرآیند رشد خود را در فبلب طی کرده و موفق شده بودند که تولیدشان را به بازآر عرضه کنند. چند دستگاه پرینتر سهبعدی، قلم و اسکنر سهبعدی ماشینهایی بودند که مستمراً در طول نمایشگاه در حال فعالیت بودند و مخاطبان میتوانستند به طور زنده با فرآیند کار آنها آشنا شده و درواقع «تجریهی فناوری» داشته باشند. نکتهی جالب توجه برای ما این بود که هنوز هم بسیاری از بازدیدکنندگان غرفهی فبلب حتی آشنایی ابتدایی با دستگاههای ساخت دیجیتال مانند پرینترهای سهبعدی را نداشتند و برای بعضی این آشناییِ نزدیک اتفاق هیجانانگیزی بود.
پایان نمایشگاه برای استارتآپهای مجموعهی فبلب هم خوب بود. برندهای ۳۶۰ درجه، فبزی، لایتک، فبمان، گلسنگ و چند محصول دیگری که مراحل ابتدایی خود را در فبلب طی میکنند، با استقبال بسیار خوب مخاطبان روبهرو شدند و درواقع اینوتکس، هم فرصتی برای معرفی آنها و هم برای دریافت نظرات و نقدهای بازدیدکنندگان فراهم کرد.