این روزها مشغول پژوهش بر روی تکنیکی نوین هستیم و سعی داریم که با ساختهای متنوع، کمی بیشتر و دقیقتر با این تکنیک جذاب و نوپا آشنا شویم. لولا نام این روش است که به مدد ابزارهای ساخت دیجیتال و البته در حالت پیشرفتهترش، نرمافزارهای الگوریتمیک طراحی کمکم کاربردهای گسترده یافته و خروجیهایی که فکرش را نمیکنیم برای ما ایجاد خواهد کرد. آشنایی ما با این تکنیک به یک جستوجوی اینترنتی بازمیگردد، زمانی که در میان انواع ساختهای دیجیتال با متریال چوب، ساختههایی را دیدیم که به شکلی تعجبآور خم خورده بودند و با انحنایی ظریف در فضا حرکت میکردند. با جستجوی بیشتر به راز پشت پردهی این تکنیک پی بردیم و فهمیدیم که تضعیف هدفمند چوب و حذف بخشهایی از آن با دستگاههای برش دیجیتال، امکان این انحناء و خلق فرمهای سهبعدی را فراهم میکند.
این آشنایی ایدهی یک پژوهش جدی را برای تیم فبلب ایجاد کرد. ما علاوه بر آزمون مستقیم این تکنیک بر روی متریالهای گوناگون، سعی کردیم که در پروژههای جاری شرکت نیز این روش را به کار بگیریم و بهنوعی میزان کاربردی بودن آن را در عمل بسنجیم. در تستهای ما مواد و مصالحی مانند مقوا ماکت، پلکسی گلاس، فلز برنج و چوب مورد آزمون قرار گرفتند که هر کدام یافتههای جالب و ارزشمندی برایمان داشت. بعد از آزمایشات اولیه بر روی قطعات کوچک و شناخت بیشتر این تکنیک، به ساخت پنلهای بزرگتر چوبی پرداختیم که از یک الگوی ریاضی کامپیوتری استفاده میکرد. محصول این پروژه بدون شک یکی از جذابترین و هیجانانگیزترین ساختههای فبلب بود و ما به راحتی این تکنیک را در آینده رها نخواهیم کرد!
ما همچنین در حال برنامهریزی یک کارگاه جذاب آموزشی برای دانشگاهها هستیم که اخبار آن به زودی اطلاعرسانی خواهد شد. در تصاویر زیر بعضی از نمونههای آزمایشی و پژوهشی تکنیک لولا را میتوانید مشاهده کنید.
پینوشت:
ما در جستوجوها و ارتباطات بعدی در این زمینه، با تیمهای مبدع و توسعهدهندهگان تکنیک هینج بیشتر و دقیقتر آشنا شدیم، و حتی از راه دور هم از راهنماییها و کمکهای این دوستان بهرهمند شدهایم. لازم به گفتن است که سازههای مورد اشاره در متن که باب ورود ما به این زمنیهی تحقیقاتی شد، مربوط به آقای Aaron Porterfield است که به طور تخصصی بر روی سازههای پیچیدهی الگوریتمیک کار میکند. ضمن اینکه پنل چوبی ساخته شده توسط فبلب الهام گرفته از طرح آقای Arthur Mamou-Mani است که پس از دریافت کد اولیه، با بازنویسیِ مجدد طراحی و ساخته شده است. بنابراین لازم دانستیم که پس از یافتن منابع دقیق طرحها، به صاحبان آنها ارجاع بدهیم و همزمان از اینکه کدهای آن را در اختیار عموم قرار دادهاند تشکر کنیم. دنیای فردای ساخت دیجیتال، دنیای منابع باز است و کافیست به زبانی یکسان با ماشینها صحبت کنیم تا سازههایی کاملاً مشابه خلق کنیم!